Friday, October 9, 2009

Kerana mulut

Mulut adalah satu anugerah tuhan yang tinggi nilainya kepada manusia.Mulut lah aset komprhensif yang boleh kita guna untuk berhubung sesama manusia.Mulut juga salah satu senjata yang paling membawa kecelakaan dan juga membawa rahmat serta manfaat kepada individu dan masyarakat.

Namun disebut bahawa benda yang paling banyak membawa manusia ke dalam neraka adalah mulut.Dengan mulut kita boleh mencetuskan peperangan dengan cara mencela,mengumpat,menfitnah,mencaci,menghina dan sebagainya.Oleh itu,amatlah wajar untuk kita menjaga mulut kita sebaik baiknya.Mulut boleh membawa pembohongon juga justeru itu Allah mengkuncikan mulut kita ketika di akhirat kelak dan digantikan oleh tubuh badan kita yang berbicara dengan malaikat tentang amalan apakah yang kita lakukan dengan tubuh kita selama kita hidup di bumi.

Dengan mulut juga kita boleh merosakkan perhubungan dan persaudaraan sesama manusia dan muslim.Hadis Riwayat Abu Daud(tidak masuk syurga orang yang mengumpat).Kebanyakkan pergaduhan bermula hanya kerana mulut kerana jahatnya mulut menyinggung perasaan orang lain lalu menimbulkan kemarahan.

Saya mengambil satu kisah ''Nasi lemak''.Kisah ini baru saja berlaku pada hari ini apabila Rusydi budak kelas 5D mencela wan juga budak kelas 5D .wan ini seorang yang dari segi fizikalnya kelihatan kurus manakala rusydi pula kelihatan gelap pada kulitnya.Ketika wan selesai sahaja menghabiskan nasi lemaknya lalu disampuk oleh rusydi di belakang mencela wan dengan dialog "Ko makan nasi lemak banyak2 pun tulang gak ! "(niat Rusydi ketika itu hanyalah sekadar gurauan) namun wan memiliki hati yang dayus lalu melawan balik cakap rusydi dan mencelanya balik dengan celaan "Hitam".Setelah berdebat sekian lama nampaknya niat gurauan tersebut vanish dan digantikan dengan anger,namun nasib baik tidak ada pertumbukan yang berlaku.

So ambilah kisah ini , jangan jadikan mulut kita sebagai penghalang untuk memantapkan ukhwah saudara yang kian terhakis di kalangan kita.

No comments:

Post a Comment